perjantai 16. lokakuuta 2015

Keskiraskauden oireita ja vaivoja rv 24-25

Mulle on nyt raskausviikosta 24+0 ilmaantunut uusi inhottava raskausoire/-vaiva. Heräsin yöllä vessaan ja vessareissun jälkeen en heti saanut unta vaan pyörin sängyssä. Erehdyin oikaisemaan itseni suoraksi ja ns. venytttelemään itseni ja nilkat pitkäksi. SUONENVETO! Ei saakeli! Mulla ei ole koskaan aiemmin ollut sellaista ja nyt iski kramppi oikeaan pohkeeseen! Ei onneksi kestänyt kauaa, mutta kyllä ehdin jo miettiä, et koska tää loppuu. Tuon yön jälkeen mulla onkin ollut noita ehkä joka toinen yö.

Googlasin ensiapuja ja keinoja, miten noita voisi koettaa välttää. Ostin magnesiumia (Rainbow) kauppareissulla ja olen yhden napin ottanut nyt iltaisin. Nuo tabletit on vaan tosi hankala niellä, kun ovat aika isoja (buranan/ibumaxin kokoisia) ja sellaisia karheita, että tarttuvat kurkkuun kiinni, jos ei juo tarpeeksi samalla. Lisäksi vaihdoin yöpaitana käyttämäni paitulin pitkähihaiseen paitaan ja housuihin, jotta en saisi yöllä kylmää. Olen koettanut muistaa kääriä jalkani iltaisin nukkumaan mennessä hyvin peiton alle. Nyt olen muutamia öitä nukkunut villasukat jalassa ja villasukkaöinä ei ole enää noita kramppeja/suonenvetoja tullut. En tiedä johtuuko villasukista vai alkaako magnesium hiljalleen auttaa, mutta jatkan kyllä noiden käyttöä, jos vaan pitävät öiset krampit poissa!

Olen nukkunut aika huonosti nyt viimeiset pari viikkoa muutenkin. Alkuraskaudessa nukuin huonosti, kun piti niin monesti herätä vessaan. Sitten tuli vaihe, jolloin ei tarvinnut vessaan herätä kuin kerran, mutta muuten vaan ei saanut unta ja nukuttua. Sitten keskiraskauden alkaessa sain nukuttua jopa ihan hyvin ja vessareissujakaan ei ollut kuin vain yksi yössä. Nyt on taas herään joka aamuyö vessaan ja sen jälkeen en saa kunnolla nukuttua... Pyörin sängyssä monta tuntia "horroksessa" ja puoliunessa. Tänäkin aamuna olin varmaan 3h ollut vaan puoliunessa ja pyörinyt sängyssä, kunnes miehen herätyskello soi ja noustiin ylös. Kylläpä väsyttää päivisin! Töissä en ihan parhaassa terässä ole ollut, kun on vähän tööt -olo ja sit ei jaksa enää kipittää yhtä reippaasti kuin ennen. Noiden suonenvetojen/kramppien seurauksena mulla on pohkeet usein jumissa päivisinkin. Pitkään paikallaan istuminen aina pahentaa sitä (eli nytkin kun vaan kökötän tässä tietokoneella tätä kirjoittamassa). Tuntuu sitten aina pohkeissa sellasta kiristystä ja tunnetta, että vois alkaa kramppaamaan tai vetämään suonta. Pitäis varmaan opetella venyttelemään ja hieromaan niitä. Seisoma-/istumatyötä päivittäin tekevänä ei ole mahdollisuutta lepuutta jalkoja tai nostella niitä kohti kattoa päivän aikana. Kotona ei iltaisin muista, et vois käydä sohvalle pitkäkseen ja nostaa jalat seinää vasten. Ois aina niin paljon muuta tekemistä eikä netin selaus oikein onnistu siinä asennossa :D
Harmi, kun mies ei oo yhtään sellainen, että tykkäis hieroa jalkoja iltaisin. Musta ois ihana saada sellasta hemmottelua ja huomiointia, varsinkin oma-alotteisesti, mutta on kyllä ihan turha toivo. Pari kertaa oon pitkän ruinauksen ja valituksen päätteeks saanu jalkahierontaa, joka on kestänyt ehkä 15 sekuntia, kunnes toinen on jo kyllästynyt. Tai sitten "hierontaa" niin, et samalla mies katto telkkua/räplää puhelinta/tablettia ja hieroo toisella kädellä puol minuuttia ;P Et olkaa onnellisia te, joilla on mies, jolle tuollainen ei oo pakkopullaa! :)

Alkuraskaudessa mun ei myöskään tehnyt mieli herkutella, mut nyt on kyllä rakenneultran jälkeen tullut mätettyä suuhun enempi sitä, mitä on mieli tehnyt. Eli namia menee päivittäin. Oon sokerikoukussa (taas). Oon aina syöny paljon namia ja herkkuja ja itsehillintäni niiden suhteen on huono. Yritän kyl vähän rajoittaa, ettei paino pääsis liikaa nousemaan ja kun ois ens maanantaina tuo sokerirasituskin niin pitäs varmaan koittaa jättää ylimääräiset sokerit syömättä.

2 kommenttia:

  1. Moikka :)
    Löysin juuri blogisi ja meinaan jäädä seurailemaan.
    Paremmalla ajalla palailen lukemaan paremmin, mutta halusinpa nyt jättää merkin käynnistä :)
    Villasukkia kannattaa pitää, sillä ne varmasti vaikuttavat siihen, ettei kramppeja niin paljoa tule. Se on kyllä kerrassaan kamalaa, jos kramppaa!
    Ja magnesium tosiaan pitäisi auttaa myös .

    Toiset käyttävät magnesium-suihketta, joka käsittääkseni imeytyy vähän paremmin.
    Olisikohan se sinulle vaihtoehto?

    Toivottavasti ei käry käy sokerirasituksessa - vaikkakin tietysti on vaan hyvä, jos jää kiinni, jos ongelmia on.
    Minulla on radi-diagnoosi, mutta sen verran lievä tilanne, että ruokavaliohoitoisesti mennään :)

    Minä olen raskaudessa noin kuukauden edellä ja jos minun aivoitukseni kiinnostaa, niin tervetuloa vierailemaan blogiini
    http:\\lapsia.blogspot.fi

    Hyvää vointia sinulle!

    VastaaPoista
  2. Hei ja kiitos! :) Hyvää vointia myös sinullekin. Käyn vierailulla blogissasi mielelläni :)
    Villasukat on nyt tainneet tulla jäädäkseen. Kokonaan eivät ole suonenvetoja estäneet, kun parina yönä niidenkin kanssa niitä tullut (tosin sillon oon onnistunu potkimaan peiton pois ja lötköt yöhousujen lahkeet rullaantuneet polviin pohkeet paljastaen). Jos vaivat pahenee niin täytyy sitten varmaan kokeilla tuota suihketta. Nyt onneks vielä sen verran lyhytkestoisia nuo krampit, että ehkä pystyn niiden kanssa elämään, jos vaan ei päivisinkin ala niitä tulla.
    Viimeistään ensi viikolla neuvolassa saan tietää tuleeko radidiagnoosia vai ei. Toivon tietysti, ettei tulisi tai korkeintaan ruokavaliomuutoksilla saisi sen hoidettua. Mutta toki tuon pikkuisen eteen oon valmis kärsimään loppuajan sokeriseurantaa/ruokavaliomuutoksia ja piikitystä, jotta masuasukilla ois kaikki hyvin eikä kasvais ylisuureksi. Vois olla aika haasteellista loppuraskaus, jos 150 senttisenä kantaisin masussa yli nelikiloista vauvan jötkälettä :D

    VastaaPoista