keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Neljäs neuvolakäynti rv 31+1

Meillä oli eilen neljäs neuvolakäynti tämän raskauden aikana. Mies tuli mukaan, kun on halunnut osallistua joka käynnille :) Oltiin taas varattu aamun ensimmäinen aika, jotta mies ei myöhästyisi töistä paljoa.

Neuvolan täti kyseli alkuun taas vointia ja kuulumisia. Kerroin, että olen vielä pystynyt töissä olemaan ja vain yhden päivän olin viime perjantaina sairaslomalla, kun olin niin väsynyt ja vatsaa kivisti. Kehotti soittamaan hänelle tai avoimeen neuvolaan, jos tuntuu, että töissä ei enää pysty olemaan niin varaa sitten aikaa lääkärille sairaslomaa varten.

Verenpaine oli mulla omalla tasolla eli hyvä (102/67), pissanäyte oli ok (olin taas laittanut herätyksen varuilta keskelle yötä, jotta ei tarvi kotona käydä herättyään ja pissatesti onnistuisi neuvolassa).Painoa neuvolan vaa'alla nyt 53.3kg, mikä on tasan 10kg enemmän kuin ensimmäisessä neuvolassa (10.6.2015 lähtöpaino 43,3kg). Edelliseen neuvolaan verrattuna painoa tullut nyt n. 3kg lisää, mikä on kyllä mulle paljon. Osasyynä oon itse huonoine syömiseni, kun oon vedelly töissä urakalla namia naamariin työpäivien aikana...
Hemoglobiini oli tippunut edelliseen mittaukseen ja oli nyt noin 100. Sain käskyn alkaa syömään lisärautaa. Varmaan tää väsymys ja viime viikon huono olo/huimaus töissä johtuu osittain tuosta hemoglobiinista. Vähän ihmetyttää miks ei tuota lisärautaa aloitettu jo syyskuun käynnillä, kun silloin hemppa oli 113. Toivottavasti rautatabletit alkaa nopeesti auttamaan. Vaikeuksia vaan tuottaa muistaa ottaa ne tyhjään vatsaan ja niin, ettei mitään maitotuotteita söisi pariin tuntiin. Nytkin otin herättyäni tabletit, mutta en jaksanut odottaa kuin n. puoli tuntia ennen kuin söin aamupalaleivät juustolla.

Kuunneltiin pikkuisen sydänäänet. Syke pyöri 150 kieppeillä ja oli aika tasainen. Vauva ei potkiskellut tutkimuksien aikana vaan taisi olla unessa. Neuvolan täti tunnusteli vatsaani ja arveli pikkuisen edelleen olevan raivotarjonnassa pää alaspäin. Vähän taisi supistaa tunnustelun aikana ja täti sanoi mun olevan hieman supistusherkkä. Kohdunpohjan korkeus eli sf-mitta oli nyt 30 (rv 31) ja yläkäyrän tuntumassa siis edelleen. Nätisti kulkee käyrä omalla linjallaan tasaisesti ja sen perusteella ei syytä huoleen vaikka yläkäyrää noudattaakin. Täti arveli edelleen, että mun pienen koon takia masu/kohtu on joutunut kasvamaan noin voimakkaasti ulospäin. Varasi mulle kuitenkin ajan synnytystapa-arvioon seuraavan neuvolalääkärin yhteyteen. Pääsen siis ilmeisesti näkemään masuasukin ultrassa ehkä vielä kertaalleen ennen syntymää! :) Vähän jännittää, mitä synnytystapa-arviossa tulee tulokseksi. Ennakkoon, kun olin tietämättömänä ajatellut suoraan päätyväni sektioon kapean lantioni takia, ja sen olevan itselle ns. helpoin/kivuttomin tapa synnyttää. Mutta nyt on joutunut pohtimaan tuota normaalia synnytystä todennäköisenä vaihtoehtona, kun ei kerta voi ulkoapäin arvioida, mitenkä väljä lantio on sisältäpäin ja mahdollistaako synnytyksen alakautta.

Kysyin muutamasta mua mietityttäneestä asiasta. Viimeksi sokerirasituksen tuloksista puhuttaessa muisteltiin miehen kanssa vikan arvon olleen 6,2 mutta äitiyskorttiin oli merkitty rasituksen kaksi vikaa arvoa samoiksi eli 8,2. Pyysin nyt korjaamaan, mutta täti sanoi, että arvot oli oikeastikin olleet samat! Eli oltiin miehen kanssa kuultu/ymmärretty väärin. Aika erikoiselta kuulostaa, että 1h ja 2h rasituksen arvo pysynyt samana :O Noh, onneks ei tullut radi-diagnoosia kuitenkaan. Sit kysyin synnytysvalmennuksista, kun täti ei viime neuvolassa niistä muistanut mainita mitään, mut sitä edeltävässä mainitsi. Täälläpäin seuraavat valmennukset on kuulemma 21.11., 5.12. ja 9.1. Toi meidän neuvolatäti on vähän sellainen hömelö niin en sit siinä kehdannu korjata, että tuo eka aikahan on jo mennyt viime viikolla! :D Mennään sit seuraavaan eli joulukuun alussa, kun toi tammikuinen aika kuulostaa liian myöhäiseltä. Tuosta tammikuusta ei oo laskettuun aikaan jäljellä kuin reilu kaksi viikkoa niin liippaa turhan läheltä. (Itse olin siinä vaiheessa jo syntynyt, kun synnyin kolme viikkoa etuajassa). Lisäks täti kysyin käynnin alussa ollaanko aateltu influenssarokotukset ottaa ja lupas palata aiheeseen myöhemmin, kun sanoin, että mietin vielä asiaa. (Mies on sellaisen ottanut jo työpaikallaan). Mut eipä muistettu influessa-asiaan palata ja itselle tuli rokotus mieleen vasta kotona. Täytyy vielä mietiskellä ottaisinko sen vai en.

Tänään on tasan 2kk laskettuun aikaan ja mun seuraava käynti neuvolassa on vasta ensi vuonna! Sain ajan sinne loppiaisviikolle. Ei nähnyt tarpeelliseksi laittaa mulle aikoja ennen sitä, kun kaikki on nyt mennyt niin hyvin ja joulupyhien takia aikoja on vähän huonosti. Onneksi tuossa välissä on tuo neuvolalääkärikäynti/synnytystapa-arvio jouluviikolla. Siihen on aikaa noin 4 viikkoa. Silloin olen jo päässyt viralliselle äitiyslomalle töistä eli aika pitkällä alkaa tämä odotusaika olla! Kolme viikkoa vielä sinniteltävänä töissä, onneks aika taitaa mennä nopeasti, kun on niin paljon töitä ja kiireitä tässä ennen sitä. Mulla on tällä viikolla työvireilta ja mennään katsomaan stand uppia ja sen jälkeen syömään. Ens viikolla on mun synttärit ja täytän 26. Sit on myös se synnytysvalmennus viikonloppuna eli aika paljon kaikkea lähipäivinä. Toivottavasti mun ei tarvi olla yhteyksissä neuvolaan ennen noita aikoja. Kuukauden päästä on jouluaattokin jo ohi eli aivan varmasti aika hurahtaa todella nopeasti jouluun! :) Täytyypä muistaa hommata itselle joku halpa suklaakalenteri niin menee joulukuu vieläkin nopeammin luukkuja aukoessa ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti